Bóle migrenowe

Botox zatwierdzony jako profilaktyka chronicznej migreny

Botox został zatwierdzony jako leczenie profilaktyczne chronicznej migreny przez urząd ds. leków w Wielkiej Brytanii. Nastąpiło to po tym, jak doświadczenie z udziałem ponad 1300 pacjentów wykazało skuteczność botox-u w zmniejszeniu częstotliwości bólów głowy.

Jednak tylko pacjenci, którzy cierpią bóle głowy przez co najmniej 15 dni w miesiącu, z czego połowę z objawami migreny, kwalifikują się do tego leczenia wg brytyjskiej agencji Medicines and Healthcare Products Regulatory Agency.

Ośrodki zajmujące się migreną stwierdziły, że wiele z tych osób nie jest prawidłowo diagnozowanych i niektórzy pacjenci muszą naprawdę zrobić wielki wysiłek, żeby znaleźć leczenie, które zadziała. Zastrzyki z botox-u, czyli toksyny botulinowej, są częściej kojarzone z wygładzaniem zmarszczek. Nie jest całkiem jasne, dlaczego może on działać w przypadkach chronicznych migren, ale podejrzewa się, że botox może działać zarówno jako lek zwiotczający mięśnie, jak i blokować sygnały bólowe.

W próbach klinicznych pacjenci byli poddani 5 seriom zastrzyków z botox-u w określone mięśnie głowy i szyi co 12 tygodni. Po 24 tygodniach tym, którzy byli leczeni zastrzykami z botox-u, zdarzało się mniej dni z migreną niż tym, którzy otrzymywali zastrzyki z placebo. Po roku prawie 70% leczonych botox-em odczuwało zmniejszenie liczby napadów migrenowych o połowę w porównaniu z okresem przed tą próbą. Ostateczne rezultaty zostały opublikowane w czasopiśmie Headache w maju 2010 roku…” (www.migrenicy.pl)

Zabiegi z zastosowaniem toksyny botulinowej wykonywane są po uprzedniej konsultacji neurologicznej potwierdzającej diagnozę.